با سازمان ثبت احوال و وظایف آن بیشتر آشنا شوید

سازمان ثبت احوال کشور، سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل است که به دلیل ثبت وقایع حیاتی مردم شامل ولادت، وفات، ازدواج، طلاق و به تبع آن صدور اسناد هویتی و تابعیتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و یکی از پر مراجعه‌ترین سازمان‌های دولتی است

سازمان ثبت احوال کشور، سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل است که به دلیل ثبت وقایع حیاتی مردم شامل ولادت، وفات، ازدواج، طلاق و به تبع آن صدور اسناد هویتی و تابعیتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و یکی از پر مراجعه‌ترین سازمان‌های دولتی است.

 سازمان ثبت احوال کشور سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل اداری، مالی، اجرایی  و از حیث تشکیلاتی در دولت، وابسته به وزارت کشور است.این سازمان به صورت متمرکز اداره می‌شود و کلیه ادارات در سطح کشور تابع ستاد مرکزی بوده و آئین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌های مصوب ابلاغی را اجرا می‌کند.

به دلیل گستردگی وظایف قانونی، سازمان ثبت احوال کشور در اقصی نقاط کشور به ارائه خدمات مشغول و پر مراجعه‌ترین سازمان دولتی است.

این سازمان به دلیل ثبت وقایع حیاتی مردم شامل ولادت، وفات، ازدواج، طلاق و به تبع آن صدور اسناد هویتی و تابعیتی و تحویل شناسنامه به عنوان سند مادر به "اتباع ایرانی" برای شناسایی و دریافت خدمات فردی در محدوده جغرافیای سیاسی کشورمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و از این جهت در ردیف سازمان حاکمیتی کشور قرار گرفته است.   
 
مردم، عامل اصلی و تعیین‌کننده حجم وظایف و فعالیت‌ها، در گستره سازمان و تشکیلات ثبت احوال شناخته می‌شوند و نظام حقوقی به ویژه حقوق خصوصی، قانون مدنی و قانون تابعیت عمده‌ترین متون احوال شخصیه تلقی می‌‌شود.   
 
نقش سازمان ثبت احوال برای حقوق شهروندی و استقرار دموکراسی و فراهم نمودن مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود در رسیدن به توسعه اجتماعی اهمیت داشته و از بعد امنیتی مرزبان حریم هویت و تابعیت کشور شناخته می‌شود.
 
تغییر و تحولات سریع کشورمان در زمینه‌های مختلف از یک طرف و رشد جمعیت از سوی دیگر، سازمان ثبت احوال را بر آن داشته، تا در اقصی نقاط کشورمان با بکارگیری سیستم‌های پیشرفته مکانیزه پایگاه اطلاعات جمعیت کشور را برای دسترسی به مفهوم هدایت الکترونیکی به عنوان زیرساخت دولت الکترونیک به وجود آورده است.

این سازمان با اختصاص شماره ملی منحصر به فرد به آحاد مردم، صدور کارت شناسایی ملی برای 100% واجدین شرایط، ایجاد شبکه بر خط (on line) دستگاه‌های دولتی با پایگاه مذکور، پوشش ثبت وقایع حیاتی و رشد نرخ‌های آن نسبت به گذشته، مدیریت وقایع حیاتی شهروندان در ارائه آمار و گزارشات جمعیتی، صدور شناسنامه‌ها به صورت مکانیزه، ایجاد زیر ساخت صدور کارت ملی هوشمند و عملیاتی شدن آن در سال جاری از ساختار سنتی خود به عنوان یک سازمان کهن در نظام اداری کشورمان گذر کرده و به ایجاد ثبت احوال نوین به عنوان محور توسعه پایدار نائل و در این راستا موجبات پاسخگویی مطلوب به مردم کشورمان بیش از پیش فراهم شده است.

اهم اقدامات سازمان در جهت ارتقا پاسخگویی

1- بازنگری دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها توسط شورای عالی ثبت احوال  
 
2- صدور شناسنامه نوزاد و تنظیم اسناد ولادت و فوت به صورت مکانیزه  
 
3-  ایجاد دفاتر پیشخوان ثبت احوال  
 
4- ایجاد آرشیو الکترونیکی اسناد  
 
5- تفویض اختیار امور اداری، سجلی و... به استان‌ها به منظور تمرکززدایی
 
6- راه‌اندازی سیستم سراسری تلفن گویا به شماره 1510 و شماره پیامک 20001510
 
7- ایجاد صندوق پستی الکترونیکی برای ادارات کل ستادی و استانی  
 
8-  ارایه خدمات و نیز مشاوره به صورت الکترونیکی  
 
9- پاسخگویی به شکایات واصله از طریق "سامانه سامد" ریاست جمهوری، وب سایت، پست، فکس، حضوری، پورتال وزارت کشور، سایت سازمان بازرسی و....
 
شایان ذکر است؛ شکایات واصله به دفتر ارزیابی عملکرد سازمان ثبت احوال به سه دسته تقاضاهای مردمی، درخواست‌های اداری کارکنان، مکاتبات ارگان‌ها و سازمان‌ها  تقسیم می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران