سوء پیشینه باید در مشاغل حساس لحاظ شود

قاضی دیوان عالی کشور با اشاره به ضرورت تدوین قوانینی به منظور حذف سوء پیشینه گفت سوء پیشینه در مشاغل حساس و سنگین ضرورت دارد و در ارتباط با این مهم خلأ قانونی وجود ندارد، اما متاسفانه برخی افراد با نیت و انگیزه خیر موجب شر می‌شوند و در این رابطه سلیقه‌ای عمل می‌کنند

قاضی دیوان عالی کشور با اشاره به ضرورت تدوین قوانینی به منظور حذف سوء پیشینه گفت: سوء پیشینه در مشاغل حساس و سنگین ضرورت دارد و در ارتباط با این مهم خلأ قانونی وجود ندارد، اما متاسفانه برخی افراد با نیت و انگیزه خیر موجب شر می‌شوند و در این رابطه سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

"حجت‌الاسلام والمسلمین موسی قربانی"، با اشاره به ضرورت تدوین قوانینی به منظور حذف سوء پیشینه از جرایم غیرعمد اظهار داشت: حذف سوء پیشینه به منظور دستیابی افراد به حقوق شهروندی امر مهمی است که سازوکارهای قانونی در ارتباط با این مهم در قانون پیش‌بینی شده است.
 
وی ادامه داد: سوء پیشینه با گذشت مدت زمان خاصی از پرونده مجرمانی که به خصوص مرتکب جرایم غیرعمد و کوچک شده‌اند، حذف می‌شود و در این رابطه خلا قانونی وجود ندارد.
 
حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم در استخدام و یافتن شغل تشخیص وضعیت پیشینه افراد است، افزود: داشتن سوء پیشینه در سوابق افرادی که مرتکب جرایم غیرعمد شده‌اند آن‌ها را از حقوقی که تمامی افراد جامعه از آن بهره‌مند هستند محروم می‌کند، بنابراین اجرایی شدن و پیگیری حذف سوء پیشینه ضروری به نظر می‌رسد.
 
این قاضی دیوان عالی در پایان با تاکید بر اینکه مسئولیت با اشتغال متفاوت است، گفت: چنانچه فردی بخواهد مسئولیت‌های سنگین و حساس را بر عهده گیرد علاوه بر سوء پیشینه باید صلاحیت فرد نیز احراز شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران