محدودیت حقوقی شورای امنیت در اعمال تحریم های اقتصادی

یک حقوقدان گفت اعمال تحریم‌های اقتصادی توسط شورای امنیت در مواردی که منوط به رعایت قواعد بین‌المللی باشد مشروعیت دارد و این شورا براساس اصول حقوق بین‌الملل عام و مقررات خاص منشور در اعمال تحریم علیه کشورها دارای محدودیت حقوقی است

یک حقوقدان گفت: اعمال تحریم‌های اقتصادی توسط شورای امنیت در مواردی که منوط به رعایت قواعد بین‌المللی باشد مشروعیت دارد و این شورا براساس اصول حقوق بین‌الملل عام و مقررات خاص منشور در اعمال تحریم علیه کشورها دارای محدودیت حقوقی است.

"محمد ادیب" ، در ارتباط با محدودیت حقوقی شورای امنیت در اعمال تحریم‌‌های اقتصادی گفت: اعمال تحریم‌های اقتصادی در مواردی که  منوط به رعایت قواعد بین‌المللی باشد مشروعیت دارد، بنابراین  تابعان حقوق بین‌الملل باید در اعمال تحریم‌های اقتصادی برخی محدودیت‌های حقوقی را بپذیرند و براساس آن عمل کنند.
 
وی ادامه داد: شورای امنیت تحریم‌هایی را در واکنش به یک عمل متخلفانه تحت فصل هفت منشور بر ضد یک دولت انجام می‌دهد و این در صورتی است که این اقدامات در برخی مواقع فرا قطعنامه‌ای بوده و این مهم براساس حقوق بین‌الملل غیر مجاز است.
 
ادیب افزود: محدودیت‌های شورای امنیت براساس اصول حقوق بین‌الملل عام، قواعد آمره، مقررات خاص منشور و قواعد حقوق بشر دوستانه است.
 
این حقوقدان در پایان خاطر نشان کرد:  وظیفه اصلی شورای امنیت بازدارندگی و جلوگیری از جنگ است بنابراین شورای امنیت باید هنگام ایفای وظایف خود در برابر تهدید یا نقض صلح واکنش نشان دهد

منبع : باشگاه خبرنگاران