توضیحات تویسرکانی درباره اجرای احکام دیوان عدالت اداری

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به صحبت‌های سخنگوی کمیسیون اصل 90 که گفته بود سازمان ثبت احکام دیوان عدالت اداری را اجرا نمی‌کند، گفت تصمیم‌گیری نهایی درباره‌ دفاتر اسناد رسمی با رییس قوه قضاییه است و اگر نظر ایشان بر اجرای احکام دیوان عدالت اداری درباره‌ دفاتر اسناد رسمی باشد، فورا این احکام را اجرا می‌کنیم

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به صحبت‌های سخنگوی کمیسیون اصل 90 که گفته بود سازمان ثبت احکام دیوان عدالت اداری را اجرا نمی‌کند، گفت: تصمیم‌گیری نهایی درباره‌ دفاتر اسناد رسمی با رییس قوه قضاییه است و اگر نظر ایشان بر اجرای احکام دیوان عدالت اداری درباره‌ دفاتر اسناد رسمی باشد، فورا این احکام را اجرا می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تویسرکانی در حاشیه‌ مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال ایسنا در این باره گفت: یکی از اعضای کمیسیون اصل 90 مطالبی را مطرح کرده بودند که البته به لحاظ این که اطلاعات ایشان نسبت به این موضوع کافی نبود این مطالب مطرح شده بود که بعدا گزارش کامل آن خدمت ریاست محترم کمیسیون اصل 90 مطرح شد.

وی ادامه داد: علت هم این بود که به هر حال نسبت به احکامی که دیوان عدالت اداری نسبت به سردفتران اسناد رسمی صادر می‌کند، اختیارات اصلی با ریاست قوه قضاییه است؛ بنابراین در همه‌ مواردی که احکام صادر شده بود سازمان ثبت این موارد را خدمت رئیس قوه قضاییه منعکس کرد و ایشان افرادی را برای بررسی موضوع و اتخاذ تصمیم مشخص کردند.

تویسرکانی گفت: قطعا ما در هر موردی که ریاست محترم قوه قضاییه دستور و اجرای حکمی را بدهند فورا آن را اجرا می‌کنیم.

تویسرکانی درباره‌ جزییات احکام صادره از سوی دیوان عدالت اداری، گفت: بخشی از این احکام راجع به مواردی بود که در گذشته در رابطه با انتصاب سردفتر اسناد رسمی صورت گرفته بود.

وی افزود: قانون‌گذار در ماده‌ 15 قانون دفاتر اسناد رسمی مواردی را در رابطه با شرایط سردفتران مقرر داشته است و اگر سازمان ثبت بررسی کند و معلوم شود که سردفتران شرایط لازم را ندارند، تصمیم مناسب می‌گیرد.

وی گفت: طی مدت اخیر بررسی‌های دقیقی راجع به سردفتران انجام شد و ابلاغ سردفترانی که واجد شرایط لازم نبودند لغو شد. این سردفتران که ابلاغشان لغو شده بود به دیوان عدالت اداری مراجعه کردند و حکم بر ابقاء آن‌ها داده شد و نظر سازمان ثبت و املاک کشور خلاف این بود.

تویسرکانی گفت: این موارد خدمت ریاست محترم قوه قضاییه ارسال شد و اگر ایشان نظر به اجرای احکام دیوان عدالت اداری داشته باشند ما هم احکام دیوان عدالت اداری را اجرا می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ افزایش آمار ازدواج موقت و اینکه گفته می‌شود دفاتر ازدواج و طلاق از ثبت ازدواج‌های موقت خودداری می‌کنند، گفت: در قانون قدیم الزام به ثبت واقعه ازدواج موقت وجود داشت، اما در قانون حمایت خانواده در صورت وجود سه شرط یعنی باردار بودن زوجه، شرط ضمن عقد و توافق طرفین این امر الزامی است و در غیر این صورت قانون الزامی برای ثبت ازدواج موقت ندارد.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از ازدواج‌های موقت در دست نیست، گفت: باید ساز و کاری فراهم شود که مانند ازدواج‌های دائم از ازدواج‌های موقت نیز آمار دقیقی داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با تصویب آیین‌نامه برای قانون حمایت خانواده مشکلات موجود در رابطه با اجرای این قانون برطرف شود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین در رابطه با موضوع ثبت آنی معاملات گفت: در این زمینه گام‌هایی مانند حذف اوراق بهادار و سیستمی کردن معاملات برداشته شد و در حال حاضر اقدام به ثبت آنی معاملات کرده‌ایم که این امر تا پایان شهریور در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

منبع : ایسنا