راه اندازی دفاتر حمایت قضایی از آمران به معروف و ناهیان از منکر

جانشین اجرایی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور از راه‌اندازی دفاتر حمایت حقوقی و قضایی از آسیب دیدگان فریضه امر به معروف و نهی از منکر، در دادگستری‌ها و دادسراهای نظامی و 200 شهر کشور خبر داد

جانشین اجرایی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور از راه‌اندازی دفاتر حمایت حقوقی و قضایی از آسیب دیدگان فریضه امر به معروف و نهی از منکر، در دادگستری‌ها و دادسراهای نظامی و 200 شهر کشور خبر داد.

به گزارش رساله حقوق به نقل از فارس جانشین اجرایی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: مسئولان این دفاتر وظیفه رسیدگی به پرونده افرادی را بر عهده دارند که در حین امر به معروف و نهی از منکر مجروح شدند یا جان خود را از دست داده‌اند.

حجت الاسلام محمدرضا مقدسی افزود: این دفاتر با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران پس از اعلام قطعی رأی و حکم مراجع قضایی افراد مذکور را بعنوان جانباز یا شهید معرفی می‌کنند.

مشاور رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح همچنین گفت: در صورت وقوع حادثه برای آمران به معروف و ناهیان منکر در استان‌ها، دفاتر حمایت حقوقی و قضایی و کمیسیون‌های ویژه، زیر نظر معاونان سازمان قضایی موظفند با تشکیل پرونده، برای احراز جانبازی یا اعلام شهادت فرد اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر امسال طرح جدید تذکر لسانی اجتماع محور را در 200 شهر به اجرا گذاشته است افزود: تمام شرایط قانونی و قضایی برای حمایت از تذکر دهندگان به افرادی که خارج از شئون اسلامی برخورد می‌کنند، در کشور فراهم شده است.

حجت الاسلام محمدرضا مقدسی از مفتوح بودن پرونده جانبازی حجت الاسلام خلیلی ( طلبه تهرانی مجروح شده در شمال شهر تهران) خبر داد و گفت: این پرونده به علت طول درمان نامبرده هنوز رسیدگی نشده است و اخیرا نیز پیگیر پرونده شهادت یک آمر به معروف در شیراز بر اساس همین تمهیدات جدید هستیم.

در ادامه این خبر که در سایت سازمان قضایی نیروهای مسلح منتشر شده آمده است از روزهای نخست انقلاب تا کنون حدود 80 شهید امر به معروف و نهی از منکر و 75 جانباز این فریضه در کشور شناسایی شده اند که استان های تهران، همدان و مازندران در این عرصه بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند.

این در حالی است که رئیس قوه قضائیه 16 مرداد در جلسه مسئولان عالی قضایی، دادستان‌های سراسر کشور را به برخورد قاطع با متجاوزان و متعرضان به حقوق آمران به معروف و ناهیان از منکر موظف کرده بود.

منبع : رساله حقوق