حرفه‌‌آموزی زندانیان در رشته های دارای بازار کار

بررسی آمارهای سال91 زندان‌های سمنان نشان می‌دهد که 1626 نفر از مددجویان این استان در 60 دوره حرفه‌آموزی و کسب مهارت تحت آموزش قرار گرفته‌اند؛ رقمی که قرار است در سال جاری به 1970 نفر و البته 120 دوره آموزش افزایش پیدا کند

بررسی آمارهای سال91 زندان‌های سمنان نشان می‌دهد که 1626 نفر از مددجویان این استان در 60 دوره حرفه‌آموزی و کسب مهارت تحت آموزش قرار گرفته‌اند؛ رقمی که قرار است در سال جاری به 1970 نفر و البته 120 دوره آموزش افزایش پیدا کند.

مدیرکل زندان‌های سمنان یادآور شد که در دوره‌های درنظرگرفته شده برای سه ماه نخست امسال، توانسته‌اند467 نفر را زیر پوشش طرح‌های آموزشی قرار دهند.
عباسعلی عرب درباره عملکرد این اداره‌کل در گسترش حرفه‌آموزی و اشتغال مددجویان به «حمایت» گفت: خوشبختانه با تعامل بسیار خوب بین اداره ‌کل زندان‌ها و اداره‌ کل فنی‌وحرفه‌ای در زمینه حرفه‌آموزی گام‌های مثبتی برداشته‌ایم. اکثر مددجویان زندان‌های این استان تحت پوشش آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای قرار گرفته‌اند و پس از برگزاری آزمون‌های حرفه‌آموزی برای آنان گواهینامه‌های مهارت‌آموزی هم صادر شده است.
وی در ادامه بیان کرد: ما در برنامه‌ریزی‌های اشتغال برای مددجویان سعی کرده‌ایم آموزش‌هایی را در نظر بگیریم که دارای بازار کار خوبی باشند، تا زندانی پس از آزادی بتواند از آن حرفه، برای درآمدزایی استفاده کنند؛ به عبارت دیگر شغل و حرفه مانع از بازگشت مجدد او به زندان جلوگیری شود.
مدیرکل زندان‌های سمنان با توجه به آمارهای اشتغال زندانیان خاطرنشان می‌کند: در سال 91 به طور متوسط 971 نفر از مددجویان مشغول به کار شدند که از این تعداد 260 نفر اشتغال مولد داشته‌اند و هرماه حقوق دریافت کرده‌اند. در 3ماه گذشته هم 1050 نفر از مددجویان در زندان‌ها اشتغال به کار داشته‌اند که از این تعداد 295 نفر دارای اشتغال مولد هستند.

برنامه‌های قرآنی، در اولویت
مدیرکل زندان‌های سمنان در مورد اقدام‌های فرهنگی و تربیتی زندان‌‌های این استان هم اظهار می‌‌کند: با توجه به نامگذاری سال 92به عنوان سال ارتقای نظام زندانبانی و با توجه به سیاست‌های سازمان زندان‌ها در بخش‌های فرهنگی و تربیتی، برنامه‌های قرآنی و نماز در اولویت قرار دارد.
عرب ادامه‌ می‌دهد: برای ارتقا و گسترش فعالیت‌های قرآنی و نماز، برنامه‌هایی تدوین و به زندان‌ها برای اجرا ارسال شده است. پخش همزمان اذان در اوقات شرعی با صدای خود زندانیان، جمع‌خوانی قرآن کریم به صورت گروهی، برپایی نهضت قرآن‌آموزی به صورت آموزش نفر به نفر، خواندن روزانه یک صفحه از قرآن کریم، برگزاری دوره تفسیر قرآن، قرائت صبحگاهی و شامگاهی قرآن کریم و تامین ائمه جماعت برای زندان‌ها بخشی از این دستورالعمل ابلاغی است.
وی به دوره توجیهی دبیران ستاد اقامه نماز که چندی پیش در استان لرستان برگزار شد هم اشاره کردو یادآور شد: برگزاری جشن تکلیف برای فرزندان کارکنان، فراخوان مقاله‌نویسی با عنوان «نماز و سبک زندگی » و... هم از سایر برنامه‌های مدنظر است.
عرب همچنین تاکید کرد که برای رسیدن به چشم‌انداز مطلوب در برنامه‌های فرهنگی و تربیتی همچنین ارتقای سطح علمی دوره های آموزشی در زندان‌ها، تفاهم‌نامه‌ای با مدیریت فرهنگی و تربیتی حوزه علمیه قم برای اعزام روحانیان و اجرای برنامه‌های تبلیغی در زندان‌ها منعقد شده است و در 2ماه گذشته 7 روحانی به زندان‌های استان سمنان اعزام شده‌اند.
مدیرکل زندان‌های سمنان برگزاری مسابقات کتابخوانی از سیره زندگانی 14 معصوم (ع) را هم از دیگر برنامه‌های اجرا‌شده معرفی مکرد و یادآور شد: احداث نمازخانه وبرگزاری دوره آموزش عقیدتی ویژه زندانیان زن زندان مرکزی به همراه پیگیری در خصوص جذب 2نیرو در واحد آموزش و تربیتی بدنی برای پیشبرد بهتر امور فرهنگی و تربیتی هم از سایر اقدام‌های انجام شده است.

بخشنامه جدید، فرصتی برای کاهش جمعیت کیفری
مدیرکل زندان‌های استان سمنان بر این باور است که با اجرای دقیق دستورالعمل جدید ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری، تعداد زیادی از زندانیان از زندان‌های استان آزاد می‌شوند و این بخشنامه فرصت بسیار مناسبی برای کاهش جمعیت کیفری فراهم کرده است.
وی همچنین با اشاره به سخنان رییس سازمان زندان‌ها در نامگذاری امسال به نام سال ارتقای نظام زندانبانی تصریح کرد: ارتقا، نیاز به اراده و عزم قوی و نیز برنامه‌ریزی و کار و تلاش جدی دارد و هرچند پول و امکانات نیز در تحقق این امر بسیار موثر است، باید به منابع و امکانات موجود تکیه کرد و در مقابل ناملایمات صبور بود. به گفته این مقام قضایی، بازخوانی دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و مرور آیین نامه‌ها کمک شایانی به ارتقای نظام زندانبانی در همه زمینه‌ها خواهد کرد. عرب در تشریح بخشی از دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری گفت: در قانون جدید بیمه‌نامه شخص ثالث افراد به عنوان وثیقه قابل واگذاری به مراجع قضایی برای جلوگیری از بازداشت آنان است.
وی با اشاره به مکلف بودن دادگاه‌ها در تغییر احکام قبلی خود برای بزهکاران زیر 18 سال نیز خاطرنشان کرد: در قانون جدید مجازات اسلامی، مجازات مجرمان زیر 18 سال به سه دسته تقسیم و ملاک مجازات افراد، سن ارتکاب جرم تعریف شده است؛ بنا بر قانون جدید بسیاری از جوانان و نوجوانان بزهکار از زندان آزاد می‌شوند.
مدیرکل زندان‌های سمنان همچنین تقلیل شرایط آزادی مشروط زندانیان از نصف تحمل حبس به یک سوم بدون در نظر گرفتن سوابق کیفری در قانون جدید مجازات اسلامی را امتیاز بسیار مناسبی برای کاهش جمعیت کیفری ‌دانست و خاطرنشان کرد: در اجرای این قانون یک فرد می‌تواند با استفاده از امتیازهای قانونی، در هر مورد از جرم خود، از عفو، آزادی مشروط و تقسیط جرایم استفاده کند.
وی تاکید کرد: مسئولان زندان‌ها در ارایه تسهیلات به زندانیان بخصوص زندانیان دیه، نفقه، مهریه و نیز بدهی‌های مالی بدون هیچ‌گونه تنگ‌نظری، باید برابر قانون جدید مجازات اسلامی و دستورالعمل ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری عمل کنند و اقدام‌های لازم را انجام دهند

منبع : روزنامه حمایت