دانشگاه علوم قضایی را بیشتر بشناسیم

حدود 1500 دانشجو در دانشگاه علوم قضایی مشغول تحصیل هستند و از بین این افراد دانشجویان مقطع کارشناسی از طرف قوه قضاییه بورسیه می‌شوند تا در آینده به عنوان قاضی در دستگاه قضایی کشور خدمت کنند

حدود 1500 دانشجو در دانشگاه علوم قضایی مشغول تحصیل هستند و از بین این افراد دانشجویان مقطع کارشناسی از طرف قوه قضاییه بورسیه می‌شوند تا در آینده به عنوان قاضی در دستگاه قضایی کشور خدمت کنند.

با توجه به اهمیت بخش قضا که سرمنشا مبنای عدالت اسلامی و جاری شدن عدل در جامعه است، در همین راستا دانشگاه علوم قضایی در کشورمان به گونه‌ای خاص به تربیت نیروهای متخص و کارآمد برای دستگاه قضا می پردازد.

دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به موجب ماده 35 اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری مصوب سال 1356 به منظور تامین نیروی انسانی متخصص و متعهد مورد نیاز قوه قضائیه، رفع نیازهای دادگستری در زمینه‌های حقوقی، قضایی و اداری تاسیس شد و با تلاش "سید محمد بهشتی" در سال 1361 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

صرف نظر از برخی مدیران قوه قضائیه، بیش از نیمی از جمعیت قاضی‌های ایران فارغ التحصیل این دانشکده می‌باشند.

علاوه براین، رشته‌های پلیس قضایی، خدمات اداری، ثبت، دوره‌های معادل علوم قضایی و دوره‌های کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم شناسی در این دانشگاه  ارائه می‌شود.

مطابق با اساسنامه دانشکده علوم قضایی، رئیس دانشکده بنا به پیشنهاد و تائید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حکم ریاست قوه قضائیه به مدت 3 سال تعیین می‌گردد.

رییس کنونی دانشکده، محمدجواد شریعت باقری است.

دانشگاه علوم قضایی که نظیر آن البته با تفاوت های در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد، ویژگی هایی دارد که مختص کشور ما است.

 حدود 1500 دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و از بین این افراد دانشجویان مقطع کارشناسی از طرف قوه قضاییه بورسیه می شوند تا در آینده به عنوان قاضی در دستگاه قضایی کشور خدمت کنند.

دانشگاه  تمام شرایط، ضوابط، قوانین و مقررات مربوط به دانشگاه های معتبر دولتی در ایران و بطور کلی در جهان را دارد.

افزایش تخصص و بیشتر شدن زیرمجموعه‌های رشته حقوق و وجود رشته های میان رشته‌ای موجب شد تا این دانشکده به دانشگاه تبدیل شود و امروز می‌توان گفت، برای داشتن قاضی خوب به چیزی بیشتر از مدرک دوره کارشناسی نیاز است.

در این دانشگاه همه دروس حقوق دانشگاه‌های کشور تدریس می شود و حتی به مباحث بیشتری مانند حقوق اسلامی، علم فقه و علم اصول تاکیدات بیشتری داریم چون طبق قانون اساسی، قاضی در سکوت قوانین یا اجمال در قوانین باید حکم را از منابع معتبر استنباط کند.

این دانشگاه تنها دانشگاهی است که خاص رشته‌های قضایی و گرایش‌های حقوقی است.  
 
 32 سال پیش که این دانشگاه تاسیس شد تنها دانشکده‌ای برای تربیت قضات بود و به مرور زمان و با تخصصی شدن رشته‌ها گسترش پیدا کرد در نتیجه تخصصی شدن رشته‌های حقوقی این ضرورت را ایجاب کرد که این دانشکده از سال 1389 به دانشگاه ارتقا پیدا کند.   
 
حدود 16 الی 17 رشته کارشناسی ارشد در همین دانشگاه ایجاد شده است.

دانشگاه علوم قضایی 40 نفر در رشته کارشناسی ارشد و 140 نفر دانشجو در رشته کارشناسی را پذیرفته است و این دانشجویان از بهترین‌ها انتخاب شده‌اند.

جذب دانشجو در دانشگاه علوم قضایی به این دلیل است که در این دانشگاه دانشجویان همزمان با کسب علم به مراتب تقوا نیز آراسته شوند.

گفتنی است، کتابچه «الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی و نقشه راه قوه قضائیه» توسط معاونت پژوهشی دانشگاه علوم قضایی منتشر گردید.این کتابچه که توسط  دکتر نوروز کهزادی و دکتر محمد علی دهقان دهنوی تألیف شده است، مشتمل بر 4 بخش است:

بخش اول: بررسی شرایط موجود و تنگناهای توسعه اقتصادی

بخش دوم: تبیین حماسه اقتصادی و آرمان اقتصاد

بخش سوم: الزامات حماسه سازی اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی

بخش چهارم: نقشه راه قوه قضاییه
 

منبع : باشگاه خبرنگاران