زنگ خطر مواد مخدر صنعتی در جامعه به صدا درآمده است

زنگ خطر مواد مخدر صنعتی در جامعه به صدا درآمده است

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور:
زنگ خطر موادمخدر صنعتی در جامعه به صدا درآمده است    

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید بر این که شیوع و گسترش شدید سوء مصرف موادمخدر صنعتی به ویژه شیشه در کشور، زنگ خطر را برای خانواده‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط به صدا درآورده است، اظهارکرد: شایعه اعتیادآور نبودن مصرف شیشه موجب جذب حداکثری بازار مصرف شده و بسیاری از افراد ناآگاه و بی تجربه گرایش به سوء مصرف این ماده مهلک و خطرناک پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، احمد شجاعی طی سخنانی درکنفرانس پیامدهای سومصرف مواد مخدر و روان‌گردان و پیشگیری از آن، که در سازمان پزشکی قانونی برگزار شده بود، با بیان این که مواد را می توان به ‌٢ دسته سنتی و صنعتی تقسیم بندی کرد، گفت: انواع مواد را می‌توان به مواد مخدر سنتی (تریاک) و صنعتی (هروئین) و مواد توهم‌زا سنتی(حشیش) و صنعتی (lsc) و مواد روانگردان سنتی(کوکائین) و صنعتی (مت آمفتامین، شیشه) تقسیم کرد.

وی با اشاره به برآورد حداکثری تعداد سوء مصرف‌ کنندگان انواع مواد مخدر در جهان در سال ‌٢٠٠٨ میلادی، ادامه داد: حشیش با بیش از ‌١٩٠ میلیون نفر مصرف کننده، بیشترین تعداد مصرف‌کنندگان مواد را در جهان به خود اختصاص داده است و آمفتامین‌ها، اکستاسی، تریاک و مشتقات آن و کوکائین به ترتیب با حدود ‌5٣ ، ‌٢6، ‌٢٢ و ‌١٩ میلیون نفر تعداد مصرف کننده در دنیا را دارند.

شجاعی با بیان این که مخدر به ترکیباتی گفته می شود که از نظر ساختمانی و علمکرد شبیه به تریاک هستند، خواه این مواد طبیعی بوده خواه صناعی، گفت: مخدرهای طبیعی مانند مورفین و کدئین، مخدرهای نیمه صناعی مانند هروئین و مخدرهای صناعی مانند متادون هستند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به این که مواد روانگردان به مواد شیمیایی گفته می‌شود که بر روی عملکرد مغز اثر گذاشته و منجر به تغییرات رفتاری، شناختی، خلقی و هم‌چنین درجه هوشیاری در فرد مصرف کننده می کنند، اظهارکرد: این مواد می‌توانند در ابتدا باعث افزایش تمرکز و همچنین سرخوشی در فرد مصرف کننده شوند، لذا این امر منجر به سوء مصرف این مواد می شود.

وی با بیان این که در یک دسته بندی مواد روان گردان ها به سه دسته آمفتامین ، متامفتامین و کوکائین تقسیم می‌شوند، ادامه داد: پاسخ فیزیولوژیک بدن به استفاده از این ترکیبات به صورت افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، افزایش تنفس، برافروختگی صورت نشان داده می‌شود.

شجاعی گفت: در چند دهه اخیر در دنیا این دسته از ترکیبات شدیدا مورد سوء مصرف قرار گرفته‌اند، در کشورمان نیز طی چند سال اخیر مصرف آمفتامین‌ها در جوانان روند افزایشی داشته است و از آنجایی که داروهای خیابانی به صورت ناخالص تهیه می شوند و همواره حاوی مواد افزودنی بسیار هستند، لذا شناسایی این دسته از ترکیبات مورد سوء استفاده در مسمومیت‌ها ودر موارد تشخیص علت مرگ بیشتر مشاهده می شود.

وی با اشاره به این که شیشه با موادی ارزان قیمت و به سادگی در لابراتوارهای غیر قانونی و زیرزمینی به روشی فوق‌العاده خطرناک تولید می‌شود، اظهارکرد: مهمترین اثرات حاد آمفتامین‌ها احساس شادی و راحتی در ابتدای مصرف، افزایش فشار خون، تهوع، کاهش اشتها، از دست رفتن مهارها، افزایش سرعت تنفس و ضربان قلب، تعریق زیاد و احساس تشنگی، به هم زدن دندان‌ها و افزایش میل شدید جنسی است.

شجاعی تاکید کرد: در مصرف مقادیر بالای آنها علایمی چون تشنج، استفراغ، افزایش شدید دمای بدن و فشار خون، سرگیجه، گرفتگی عضلانی و تپش قلب مشاهده می شود. علاوه بر اثرات یاد شده این ترکیبات قادر به ایجاد اثرات سوء بر سایر قسمت‌های بدن از جمله سیستم تنفسی به صورت ادم ریوی، کبد بشکل یرقان و افزایش بیلی روبین، سیستم خون به شکل اختلالات انعقادی و ترومبوسیتوپنی و همچنین سیستم ایمنی هستند.

وی با اشاره به این که سابقاً جنوب شرق آسیا محل عمده تولید و توزیع روان گردان ها بوده اما اکنون به همه جا گسترش یافته است، گفت: درواقع سوء مصرف آن در ایران و خاورمیانه سریعاً رو به گسترش است. به عبارتی برآوردها نشان می‌دهد، رشد و افزایش سوء مصرف مواد مخدر شیمیایی، محرک‌ها و روانگردان‌ها در جهان به نحوی است که آینده بازار مصرف مواد را در اختیار خواهد گرفت.

شجاعی تاکید کرد: تعداد سوء مصرف‌کنندگان آمفتامین‌ها در جهان به تنهایی بیشتر از مجموع سوء مصرف‌کنندگان تریاک و کوکائین است که رشد سریع این مواد در جذب بازارهای مصرف را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر این که افزایش ‌٢٠ درصدی تعداد لابراتوراهای تولید مواد روانگردان و آمفتامین ها در سال ‌٢٠٠٨ میلادی راشاهد هستیم، گفت: گرایش ‌٣٠ تا ‌4٠ میلیون نفر به سوءمصرف مواد روانگردان و آمفتامین ها را شاهد هستیم و براساس برآوردهای صورت گرفته تعداد سوءمصرف مواد روانگردان و آمفتامین ها در آینده نزدیک به بیش از مجموع سوء مصرف کنندگان مشتقات تریاک و کوکائین خواهد رسید.

رییس سازمان پزشکی قانونی با بیان این که امروزه شاخص های جذاب تولید و مصرف این گونه مواد شیمیایی و صناعی موجب شیوع و گسترش سریع آن در جوامع مختلف شده است، اظهار کرد: بر همین اساس بیشترین تمرکز مصرف‌کنندگان محرک‌ها از نوع آمفتامین (ATS) در جهان با ‌٧٢ درصد به قاره آسیا اختصاص دارد و پس از آن آمریکا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه به ترتیب با ‌١١، ‌١٠، ‌6 و ‌١ درصد قرار دارند.

شجاعی ادامه داد: به طور میانگین ‌٣ / ‌٣٣ میلیون نفر در جهان طی سال ‌٢٠٠٨ میلادی حداقل یک‌بار اقدام به مصرف محرک‌ها از نوع آمفتامین (ATS) کرده‌اند که این رقم تقریبا برابر مجموع میانگین‌های مصرف کنندگان دو گروه مواد مخدر شامل تریاک و مشتقات آن و کوکائین است.

وی با برشمردن برخی از جاذبه‌های تولید و سوء مصرف محرک‌ها از نوع آمفتامین (ATS)، ادامه داد: تولید انواع این مواد تابع شرایط جغرافیایی خاص نیست و سرمایه اولیه مورد نیاز آن به نسبت تولید سایر مواد مخدر اندک است، هم چنین مواد اولیه شیمیایی برای تولید ATS ها بسیار متنوع و سهل الوصول است.

شجاعی تصریح کرد: دستورالعمل و فرمول‌های ترکیب مواد اولیه شیمیایی (پیش سازها) و تولیدATS ها در اینترنت وجود دارد و ریسک پائین و سود بسیار بالا و مصرف خوراکی و ساده ATS ها بدون علائم، عوارض و خطرات ناشی از سایر شیوه‌های مصرف را به دنبال دارد. هم چنین با افزایش توان جسمانی و جنسی در کوتاه مدت و فروش تک قرصی این مواد با هدف گسترش دامنه تقاضا نیز روبرو هستیم.

شجاعی ادامه داد: تولید آزمایشگاهی، زیرزمینی و خانگی این ماده مخدر شیمیایی و افزایش روزافزون ناخالصی ها، موجب کاهش ‌5٠ درصدی قیمت شیشه طی یکسال اخیر در کشور شده است که بیشترین میزان کاهش قیمت را در بین انواع مواد مخدر به خود اختصاص داده است.

وی اظهارکرد: با افزایش ‌٢٨٢ درصدی کشفیات ماده مخدر شیشه و انهدام ‌١٧٠ لابراتوار و کارگاه تولید شیشه در سال ‌١٣٨٨ در مقایسه با سال ‌١٣٨٧ روبرو هستیم.

شجاعی با تاکید بر این که اثرات شیشه تا حدی بسته به شیوه مصرف آن است، گفت: مصرف این مواد به دو صورت تدخینی یا تزریقی و مصرف خوراکی وجود دارد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: رفتارهای خشونت آمیز در معتادان به مواد مخدر صنعتی در فاصله زمانی بین ‌6 ماه تا یکسال پس از شروع وابستگی افراد آغاز می‌شود در حالیکه در معتادان به مواد مخدر سنتی این فاصله زمانی بین ‌١ تا ‌٣ سال پس از وابستگی شروع می‌شود.

وی افزود: میزان بروز خشونت و رفتارهای آسیب‌رسان در معتادان به مواد مخدر صنعتی با افزایش سن اعتیاد افراد به اوج خود می‌رسد در حالیکه در معتادان به مواد مخدر سنتی با افت مواجه می‌شود.

شجاعی تاکید کرد: معتادان با سن بالای ‌45 سال از رفتارهای خشونت آمیز کمتری نسبت به معتادان جوان‌تر با سن زیر ‌45 سال برخوردارند، در واقع بیشترین بروز رفتارهای خشونت آمیز در جوانان گروه سنی ‌٢5-16 سال رخ‌ می‌دهد.

رییس سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: از آنجائی که استفاده از این مواد باعث اختلالات رفتاری از جمله پرخاشگری، رفتارهای تهاجمی، عدم درک زمان و مکان، اختلات شناختی، برانگیختگی امیال جنسی می شود، همواره احتمال بروز حوادث و جرایم در زمان مصرف این مواد مطرح است. به همین دلیل قضات و محاکم همواره با این مسئله مواجه می شوند که آیا متهم در حین ارتکاب جرم تحت تاثیر این مواد بوده یا نه؟

شجاعی در پایان گفت: در بسیاری از موارد فرد تحت تاثیر دارو اقدام به انجام جرائم و یا رفتارهای پرخاش‌گرایانه از جمله تصادفات رانندگی، نزاع در تجمعات و یا مهمانی‌ها، دعواهای خیابانی و قتل را مرتکب می شود.