توصیه به قضات برای استفاده از جایگزین حبس

گروه قضایی- مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ و اردوگاه کاردرمانی در حال ساخت فشافویه، در دومین روز از ماه مبارک رمضان میزبان معاون اول قوه قضاییه بود

گروه قضایی- مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ و اردوگاه کاردرمانی در حال ساخت فشافویه، در دومین روز از ماه مبارک رمضان میزبان معاون اول قوه قضاییه بود.

حجت‌‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در این بازدید که به دعوت سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی صورت گرفته بود، به اندرزگاه‌های مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ که در آن اغلب زندانیان به فراگیری و تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان مشغول بودند، سرکشی کرد و خطاب به آنان گفت: مسیر رستگاری قرآن است، گذراندن عمر در زندان و چهار دیواری سخت است؛ ولی باید این فرصت فرهنگی و تربیتی را که مسئولان زندان‌ها برای شما فراهم کرده‌اند،غنیمت بشمارید و به عنوان فردی مفید و سالم به جامعه بازگردید.

مسئولان فرهنگی محیط مناسبی را برای مددجویان فراهم کرده اند
وی خطاب به زندانیان با بیان اینکه فضا برای رشد و تعالی شما که به هر دلیلی به زندان آمده‌اید، مهیاست و قرار نیست که شما همیشه در زندان بمانید، خاطرنشان کرد: به‌ هر حال دوره محکومیت شما به پایان خواهد رسید یا به‌ دلیل نظم و انضباط و کارآیی که از خود نشان می‌دهید، مورد عفو قرار خواهید گرفت؛ امیدوارم به دور از هر مشکلی به دامان خانواده خود بازگردید.
معاون اول قوه قضاییه در جمع مددجویانی که در حال قرائت جمعی قرآن بودند، نیز اظهار کرد: زندان برای خودیابی و برگشتن به جامعه است؛ می‌توانید نهایت بهره را از آیات الهی ببرید؛ ماه رمضان ماه برگشتن به سمت خداست.
وی خطاب به مددجویان نوجوان و جوان ندامتگاه نیز گفت: باید مراقب نفس خود باشیم، بچه‌های هم سن شما در دوران جنگ به جبهه‌ها رفتند و شهید شدند؛ یکی برای تامین امنیت دیگری، جان خود را درکف دست قرار می‌دهد و شهید می‌شود و دیگری با رعب و وحشت، امنیت جامعه را برای مال دنیا از مردم می‌گیرد؛ کدام‌یک از اینها ارزشمندتر است؟ اینکه با دادن جان خود امنیت و آسایش را به هم‌وطنان‌تان هدیه کنید یا برای مال دنیا امنیت آنان را سلب کنید؟
معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ماه رمضان زمان مناسبی برای تزکیه نفس و اخلاق است و با توجه به آنکه مسئولان فرهنگی زندان‌ها محیط مناسبی را برای شما فراهم کرده‌اند، می‌توانید در خود تحول ایجاد کنید و در بازگشت به جامعه مفید واقع شوید.

مددجویان از موقعیت خوبی که ایجاد شده استفاده کنند
این مقام عالی قضایی همچنین در بازدید از قسمت‌های مختلف مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ و در گفت‌وگو با مددجویان حاضر در کتابخانه مرکزی بیان کرد: باتوجه به اینکه هر انسانی ممکن است در اوضاعی دچار لغزش شود؛ نباید با ناامیدی تلاش به سوی فردای بهتر را فراموش کنیم، بلکه باید از این فرصت و موقعیت خوبی که مدیران زندان در اختیارشما قرار داده‌اند برای رسیدن به زندگی پاک، فکر پاک و تحول واقعی در زندگی تلاش کنید. معاون اول قوه قضاییه همچنین از طرح‌های مشاوره روان‌درمانی، سالن‌های ورزشی ندامتگاه، کارگاه‌های اشتغال، اماکن اسکان مددجویان بازدید کرد و با مددجویان در خصوص موضوع‌‌های قضایی به گفت‌وگو پرداخت.
وی ابراز امیدواری کرد با زحماتی که مدیران و کارکنان زندان‌ها متحمل می‌شوند و نحوه مدیریت زندان‌ها که بر اساس اصلاح و تربیت مددجویان و روش‌های آموزشی و درمانی است به مرور شاهد کاهش جمعیت کیفری باشیم هرچند برای رسیدن به این مهم باید تلاش‌های سایر ارگان‌ها را نیز که ملزم به ایجاد بسترهای لازم برای از بین بردن عوامل جرم‌خیز هستند، ببینیم.رییسی در حاشیه بازدید از مجتمع ندامتگاه تهران، هدف از حضور در مراکز اصلاح و تربیت را این گونه بیان کرد: زمینه این بازدید توسط رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور فراهم شد تا با زحمت‌کشان درون زندان‌ها که به یقین سربازان گمنام امام زمان‌(عج) هستند دیدار و نحوه فعالیت‌هایشان را از نزدیک مشاهده کنیم.

هیچ شغلی مانند زندانبانی دشوار نیست
حجت‌الاسلام رییسی با اشاره به سختی کار زندانبانی گفت:‌ بدون تردید فعالیت زندانبانی و کار در زندان سخت و طاقت فرساست و هیچ شغلی مانند زندانبانی دشوار و با مرارت همراه نیست. معاون اول قوه قضاییه افزود:‌خدمات زندانبانان با هیچ پاداش مادی قابل جبران نیست. معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: مدیران و زحمت‌کشان زندان‌ها باید تلاش کنند دوران حبس زندانیان، دارای اثربخشی باشد و آنان سالم به جامعه برگردند؛ این تلاش، بسیارطاقت‌فرساست و چنانچه حتی یک نفر بهبود یابد و سالم به جامعه برگردد برای آن عزیز تلاش‌کننده در خصوص اصلاح و تربیت، حایز اهمیت است.

زمینه برای تحول مددجویان فراهم شده است
وی با ابراز قدردانی از رییس، معاونان، مدیران و کارکنان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، به برنامه‌های درون ندامتگاه اشاره کرد و گفت: به نظر ما برنامه‌های زندان به نحوی برنامه‌ریزی شده است که مددجو بتواند از وقتش به عنوان یک فرصت استفاده و در خود تحول ایجاد کند و در واقع مددجو دوره‌ا‌ی اثربخش داشته باشد،از گذشته خود احساس ندامت کند و تصمیمی برای زندگی سالم بگیرد.
برنامه های فرهنگی قابل توجه است
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی در زندان‌ها قابل ‌توجه است، اظهار کرد: هدف دیگر حضور در این مکان، از نزدیک دیدن وضع زندان‌ها و زندانیان است؛ زیرا زندگی درون زندان با محدودیت‌هایی برای مددجویان به لحاظ قانونی همراه است.

وقت زندانیان در فعالیتهای فرهنگی و حرفه آموزی به خوبی صرف می شود
وی به طبقه‌بندی زندانیان در مجتمع ندامتگاه تهران نیز اشاره و تصریح کرد: یکی از آرزوهای ما و دست‌اندرکاران زندان‌ها برای تسهیل در امور تربیتی مددجویان، طبقه‌بندی شدن آنان در ندامتگاه‌هاست که اکنون زندانیان در این مجتمع تا حدود زیادی طبقه‌بندی شده‌اند و این موضوع در خصوص آنان رعایت شده است.
این مقام بلندپایه قضایی با اشاره به اینکه مدیریت عالی زندان‌ها کارکردهای فرهنگی و تربیتی را به خوبی مد‌نظر قرار داده‌اند، افزود: همان‌گونه که مشاهده می‌شود وقت زندانیان در موضوع‌های فرهنگی و همچنین کار، تلاش و حرفه آموزی به خوبی صرف می‌شود.
معاون اول قوه قضاییه افزود: امیدوارم هر روز تعداد زندانیان کاسته شود؛ به این معنا که امیدوارم خیانت، لغزش و کجی از افراد به دور باشد و سرو کارشان به زندان نیفتد.

کاهش استفاده از مجازات حبس، سیاست ماست
این مقام عالی قضایی همچنین به موضوع جمعیت کیفری زندان‌ها اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش یابد؛ تمام سیاست‌های دستگاه قضایی از جمله نظر ریاست قوه قضاییه بر این قضیه است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم که روزی در زندان‌های ما کم‌ترین جمعیت باشد. رییسی همچنین خاطرنشان کرد که کاهش جمعیت کیفری به عواملی ازجمله اینکه بسترهای اجتماعی به نحوی پایه‌ریزی شوند تا افراد کمتر مرتکب جرم شوند، بستگی دارد.
تا جایی که می توانید سیاست
حبس زدایی را پیشه کنید
معاون اول قوه قضاییه همچنین تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که اگر به هر دلیلی سرو کار فردی به دادگستری افتاد قضات تا جایی که امکان دارد از مجازات‌های غیرحبس استفاده کنند، مگر هنگامی که قانون آنان را موظف به حبس کند.
وی خطاب به قضات نیز گفت: تا جایی که می‌توانید حتما سیاست حبس‌زدایی را پیشه کنید توصیه و تاکید مقام معظم رهبری در جلسات مختلفی که با ایشان داشته‌ایم هم این است که سیاست حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری مورد نظر باشد.

حبس، خانواده زندانی را هم به تنش
می کشد
معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: حبس علاوه بر مشکلاتی که برای زندانی دارد، خانواده زندانی را هم به تنش می‌کشد و لازم است در صدور آرا، خانواده زندانیان را هم ببینیم و مشکلاتی را که برای جامعه پدید می‌آید، لمس کنیم.

ارائه بسته پیشنهادی سازمان زندان ها برای کاهش مجازات حبس
حجت‌الاسلام رییسی با تاکید مجدد بر رویکرد قوه قضاییه در کاهش استفاده از مجازات زندان، از ارایه بسته پیشنهادی سازمان زندان‌ها در خصوص روش‌های کاهش مجازات حبس خبر داد و افزود: این بسته مراحل نهایی تایید و ابلاغ را سپری می‌کند و امید است این بسته مورد توجه همه بخش‌ها و اجزای دستگاه قضایی قرار گیرد.
معاون اول قوه قضاییه قبل از بازدید از مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ با همراهی رییس و تعدادی از معاونین و مدیران سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور از اردوگاه کاردرمانی در حال ساخت فشافویه با ظرفیتی 10 هزار نفری و در زمینی به مساحت 100 هکتار بازدید کرد و از نزدیک با نحوه ساختن این اردوگاه که قرار است آذرماه به بهره‌برداری برسد، آشنا شد. وی در این بازدید هم ابراز امیدواری کرد با راه اندازی این ندامتگاه، بیش از پیش شاهد کاهش تراکم جمعیت زندان‌ها باشیم.

منبع : روزنامه حمایت