دیه نخاع چگونه حساب می شود؟

دیه مجازات قانونی است و دیه نخاع بصورت قانونی حساب می‌شود

دیه مجازات قانونی است و دیه نخاع بصورت قانونی حساب می‌شود.

 دیه از جمله مجازات‌های اصلی است که قانونگذار برای کسانی که منجر به آسیب رسیدن به بخشی از بدن می‌شود در نظر گرفته می‌شود.

مقدار دیه در منابع فقهی نوشته شده است و البته در مواردی هم به تشخیص قاضی و نظر پزشکی قانونی مشخص می‌شود که به آن ارش گفته می‌شود.

دیه هم به قتل نفس و هم به جراحت اعضای بدن تعلق می‌گیرد و به این صورت نیست که فقط در صورتی که شخص فوت کند باید پرداخت شود بلکه در صورتی که قسمتی از اعضای بدن هم دچار مشکل شوند باید دیه آن پرداخت شود.

نخاع یکی از اعضای بدن است که دستگاه عصبی در آن قرار دارد و تمام اعمال حسی حرکتی توسط آن انجام می‌شود نخاع از مغز تا انتهای مهره‌های پشتی ادامه دارد و در صورتی که به آن آسیب برسد فرد فلج می‌شود. بر اساس ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی دیه قطع تمام نخاع دیه کامل است.

در ماده ۶۴۸ نوشته شده که دیه قطع جزئی نخاع نسبت به مساحت ارز است که بر اساس طول کل نخاع به نسبت قسمت آسیب دیده مشخص می‌شود برای مثال اگر طول نخاع ۴۰ سانتیمتر باشد و ۱۰ سانتی متر آن از بین برود یک چهارم دیه کامل انسان است.

هرگاه قطع نخاع موجب عیوب عضو دیگر شود حسب مورد دیه یا ارتش آن عضو بردیه نخاع افزوده می‌شود بنابراین اگر قطع نخاع منجر به آسیب دیدن قسمت‌های دیگری بدن مانند دست یا پا شود باید دیه آن قسمت‌ها هم پرداخت شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران