سوء پیشینه کیفری بعد از چه مدتی پاک می شود؟

یک وکیل دادگستری درباره سوء پیشینه جرایم مختلف و مدت زمانی که آنها باقی می‌مانند توضیحاتی داد

یک وکیل دادگستری درباره سوء پیشینه جرایم مختلف و مدت زمانی که آنها باقی می‌مانند توضیحاتی داد.

سوء پیشینه کیفری بعد از چه مدتی پاک می‌شود؟/ کدام جرایم سوء پیشینه کیفری ندارند، برای استخدام در هر محیط کاری یا شروع یک فعالیت جدید دریافت گواهی عدم سوء پیشینه کیفری موضوعی مهم و ضروری است؛ در صورت وجود پیشینه کیفری این امکان وجود دارد که با مشکلات متعددی برخورد کنیم.

اما سوء پیشینه در جرایمی خاص و در بازه زمانی مشخص باقی می‌ماند و پس از آن سوء پیشینه کیفری از کارنامه شخصی که در گذشته مرتکب جرمی شده است پاک می‌شود.

برای آگاهی از زمان دقیق وجود سوء پیشینه در کارنامه کیفری یک شخص و جزئیات خاص آن با مهدی عابدی وکیل پایه یک دادگستری به گفت‌وگو پرداختیم.

 درباره سوء پیشینه جرایم مختلف بیان کرد: سوء پیشینه در جرایم درجه 1 تا 6 منوط به حکم دادگاه است.

حداکثر سوء پیشینه در جرایم درجه 1 تا 6 پنج سال است

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: متناسب با جرمی که شخص مرتکب شده و به همان میزانی که دادگاه مشخص کرده است سوء پیشینه در جرایم درجه 1 تا 6 به مدت دو الی پنج سال باقی می‌ماند.

عابدی درباره تبرئه شدن اشخاص گفت: اگر شخصی مرتکب جرمی شود، اما بلافاصله پس از آن این شخص تبرئه شود و مجازات را طی نکند سوء پیشینه‌ای برای او باقی نمی‌ماند.

او با اشاره به جرایمی که سوء پیشینه ندارند اظهار کرد: جرایم بیشتر از درجه 6 یا همان جرایم درجه 7 و 8 هیچ گونه سوء پیشینه‌ای ندارند و در صورت ارتکاب آن‌ها در کارنامه کیفری فرد پیشینه‌ای ذکر نمی‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران