مواد محرک و روان گردان ها

آمفتامین‌ها (که از آن ها تحت عنوان کلی شیشه نام برده می شود) یک گروه از ترکیبات کاملاً صنعتی و محرک سیستم اعصاب مرکزی است که حدوداً از سال 1930 رسماً به بازار دارویی وارد شد که در اوایل به صورت دارو و جهت تقویت روحی و درمان بعضی از انواع افسردگی ها و اختلالات تمرکز به کار برده می شد ولی متأسفانه خیلی زود زنگ خطر در مورد اعتیادآور بودن این‌گونه مواد به صدا درآمد مشکل اصلی این مواد ایجاد کردن وابستگی جسمی و روحی آن هاست که بیمار بدون آنکه متوجه باشد به تدریج مقدار مصرف را بالا می‌برد

آمفتامین‌ها (که از آن ها تحت عنوان کلی شیشه نام برده می شود) یک گروه از ترکیبات کاملاً صنعتی و محرک سیستم اعصاب مرکزی است که حدوداً از سال 1930 رسماً به بازار دارویی وارد شد که در اوایل به صورت دارو و جهت تقویت روحی و درمان بعضی از انواع افسردگی ها و اختلالات تمرکز به کار برده می شد ولی متأسفانه خیلی زود زنگ خطر در مورد اعتیادآور بودن این‌گونه مواد به صدا درآمد. مشکل اصلی این مواد ایجاد کردن وابستگی جسمی و روحی آن هاست که بیمار بدون آنکه متوجه باشد به تدریج مقدار مصرف را بالا می‌برد.

در واقع بیمار دچار سیکل‌های معیوبی به نام سیکل اوج و سقوط یا به عبارتی سرخوشی و خماری می شود. متاسفانه بعضی از مواد محرک و روان‌گردان ها (آمفتامین‌ها) به راحتی در آزمایشگاه‌های زیرزمینی و بدون نیاز به تجهیزات خاصی قابل تولید هستند. اسامی خیابانی آمفتامین ها شامل شیشه، اسپید یا سرع، کریستال و آیس است.

شکل اولیه آمفتامین ها به صورت پودر (ذرات کوچک بلورین شفاف) است ولی در آزمایشگاه‌های تولیدی پودر را به شکل انواع قرص و کپسول درمی آورند.

آمفتامین‌ها را می توان از 4 طریق خوراکی، استنشاقی، تزریقی و تدخینی مصرف کرد.

علایم و اثرات کوتاه مدت آمفتامین‌ها:

1- افزایش انرژی و هوشیاری

2- افزایش فشار و ضربان قلب و تنفس

3- تهوع و اسهال یا یبوست

4- تغییر رفتار جنسی

5- پرش ناگهانی اندام ها

6- اغتشاش شعور

7- بدبینی نسبت به دیگران

8- کاهش اشتها و لاغری

متاسفانه درمان اعتیاد به مواد فوق بسیار سخت و مشکل است و نیاز به حمایت های روحی و روانی خانواده ها غیر از درمان های دارویی و روانشناسی دارد.

در صورت مصرف بیشتر از حد روزانه و مسمومیت با مواد فوق لازم است اقدامات اولیه در مورد بازنگه داشتن راه های هوایی و همچنین سعی در آرام نگه داشتن و جلوگیری از تحریک اولیه بیمار انجام و سریعاً نامبرده برای اقدامات درمانی تکمیلی و تشخیصی به اورژانس مسمومیت ارجاع داده شود.

دکتر بابک سلحشور، متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها

منبع : سازمان پزشکی قانونی