150 هزار نفر از زندانیان کشور متأهل هستند ، تداوم اشتغال 25 هزار زندانی پس از آزادی

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با اشاره به معضلات و مشکلات زندانیان و خانواده آنها و ارائه آمار 22 برابر شدن آمار زندنیان کشور پس از انقلاب از قضات خواست تا حدالامکان از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با اشاره به معضلات و مشکلات زندانیان و خانواده آنها و ارائه آمار 22 برابر شدن آمار زندنیان کشور پس از انقلاب از قضات خواست تا حدالامکان از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند.

رحیم مطهرنژاد در حاشیه افتتاح مجتمع دوخت صنعتی ندامتگاه ورامین با اشاره به سابقه 60 ساله بنیاد تعاون زندانیان کشور اظهار داشت: خوشبختانه بنیاد تعاون زندانیان کشور علی رغم سابقه 60 ساله خود توانسته بدون آنکه باری بر دوش دولت و کشور بگذارد روی پای خود بایستد و اقدامات خود را در جهت اشتغال‌زایی و ارتقای رفاه زندانیان و خانواده آنها انجام دهد.

وی با اشاره به افزایش آمار زندانیان کشور گفت: قضات و دادستان های کشور باید به این نکته توجه داشته باشند که تا حد امکان از مجازات زندان صرف نظر کرده و مجازات‌های جایگزین زندان را برای مجرمان درنظر گیرند.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با اشاره به آمار برخی از مسئولین در خصوص وجود 15 میلیون پرونده در  حال بررسی، تشکیل سالانه 8 میلیون پرونده قضایی و وجود 150 هزار زندانی متأهل در زندان‌های سراسر کشور گفت: متأسفانه آمارهای موجود حاکی از 22 برابر شدن آمار زندانیان کشور پس از انقلاب بوده و این افزایش به هیچ وجه برازنده کشور اسلامی ما نیست.

وی ادامه داد: امروز با احتساب خانواده زندانیان، یک میلیون نفر از جمعیت کشور با موضوع زندان‌ها در ارتباط هستند و لذا باید در وهله اول به دنبال مدیریت تشکیل پرونده‌های قضایی و کاهش ورودی در این بخش باشیم.

مطهرنژاد با برشمردن برخی از اقدامات انجام شده توسط بنیاد تعاون زندان‌ها گفت: امروز با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای موفق شده‌ایم تا در 200 رشته فنی و حرفه‌ای یکصد هزار نفر از زندایان را هرساله تحت آموزش قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکصدهزار زندانی بیکار در زندان‌های کشور وجود دارد گفت: در حال حاضر 50 هزار نفر از زندانیان کشور در 700 کارگاه، مزرعه و صنایع مختلف مشغول کار هستند و از بنیاد تعاون زندانیان مستمری دریافت می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور ادامه داد: همچنین با کمک قوه قضاییه موفق شدیم برای 25 هزار نفر از زندانیان کشور پس از آزادی‌شان اشتغال ایجاد کرده که این موضوع اهمیت ویژه‌ای در کاهش نرخ بازگشت زندانیان به کشور دارد.

وی با تأکید بر وجود آمار 20 درصدی بازگشت زندانیان به زندان‌های کشور پس از آزادی‌شان، از ایجاد 16 هزار شغل جدید و غنی‌سازی 10 هزار شغل طی سه سال اخیر خبر داد و افزود: امروز 700 واحد کارگاهی در زندان‌های کشور وجود دارد که این تعداد در سه سال گذشته تنها 400واحد بود و امروز توانسته‌ایم با ساماندهی مشاغل کم بازده، میزان تولید ثروت در زندان‌های کشور را افزایش دهیم.

*هزینه هزار میلیارد تومانی زندانیان کشور

مطهرنژاد در ادامه سخنانش با اشاره به هزینه‌های زندانیان برای نظام، گفت: سالانه 500 میلیارد تومان هزینه آزادی زندانیان می‌شود که از این میزان 300 میلیارد تومان آن از محل گلریزان و کمک‌های مردمی و 200 میلیارد تومان از منابع دولتی محقق می‌شود.

وی ادامه داد: البته این درحالی است که طبق برآوردهای انجام شده مبالغی نزدیک به همین رقم به طور سالانه صرف غذا، پوشاک و بهداشت زندانیان کل کشور می‌شود.

*افزایش 30 هزار شغل در میان زندانیان کشور در گرو بانک‌ها است

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور همچنین به برنامه ریزی انجام شده برای ایجاد 30 هزار شغل در میان زندانیان کشور اشاره و خاطرنشان کرد: درطول 5 سال گذشته علی رغم مصوبه مجلس برای تخصیص وام این بنیاد امسال نیز همچون سنوات گذشته نتوانستیم وام‌های مصوب مجلس را از بانک‌های کشور اخذ کنیم. این درحالی است که ایجاد هر یک شغل در زندان‌ها از دو آسیب در درون زندان و خانواده زندانیان به طور مستقیم جلوگیری می‌کند.

*وجود 420 هزار فرزند زندانی در کشور

وی در ادامه سخنانش به آمار اعلام شده از سوی یکی از مسئولین در خصوص وجود 420 هزار فرزند زندانی در کشور افزود: وجود این تعداد نشان می‌دهد که نمی‌توان نسبت به این قشر از جامعه بی تفاوت بود. چرا که معلولان، آسیب دیدگان و خانواده‌های کم بضاعت هر یک تحت سرپرستی سازمانی قرار دارند و خانواده زندانیان از داشتن چنین سازمان‌های حمایتی محروم هستند.

*لزوم تغییر نگاه‌های مردم به زندانیان/10 درصد از زندانیان کشور خطرناکند

مطهرنژاد در بخش دیگری از اظهاراتش با تأکید بر لزوم تغییر نگاه مردم به زندانیان اظهار داشت: متأسفانه دیدگاه مردم نسبت به زندانیان منفی است و این تصور در جامعه وجود دارد که خانواده زندانیان نیز مجرم هستند و این درحالی است که این نگاه باعث بروز مشکلاتی در امرار معاش و تحصیل فرزندان زندانیان کشور می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه بخشی از زندانیان کشور در ارتباط با مسائلی همچون مهریه، تصادفات رانندگی، مشکلات اقتصادی و ... در زندان‌ها به سر می‌برند و شاید تنها 10 درصد زندانیان کشور برای جامعه خطرناک باشند.

منبع : ایسنا