استفاده از ابزار علمی کشف جرم ، نتایج دادرسی ها را عادلانه تر می کند

رییس کل دادگستری استان لرستان گفت هر چه از ابزار علمی بیشتری برای کشف جرم استفاده شود نتایج دادرسی‌ها عادلانه‌تر خواهد بود و اتکا دستگاه قضایی به ابزارهای علمی موجب جلب اطمینان هرچه بیشتر مردم به این دستگاه خواهد شد

رییس کل دادگستری استان لرستان گفت: هر چه از ابزار علمی بیشتری برای کشف جرم استفاده شود نتایج دادرسی‌ها عادلانه‌تر خواهد بود و اتکا دستگاه قضایی به ابزارهای علمی موجب جلب اطمینان هرچه بیشتر مردم به این دستگاه خواهد شد.

جعفر بدری در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان اظهار کرد: امروز امر قضاوت به آزمایشگاه‌های مجهز و کارشناسان مجرب نیاز دارد که یکی از این بخش‌های کارشناسی پزشکی قانونی است و در سال‌های اخیر نظرات و کشفیات آن کمک قابل توجهی به کشف جرم کرده است.

وی با بیان اینکه ابزارهای علمی برای احقاق حق کاربردی بیشتر از ابزار سنتی دارد، اظهار کرد: امروز قضاوت مفهوم سنتی خود را از دست داده و ابزارهای کار قضاوت در کشورهای توسعه یافته در حال تحول است؛ چرا که نتیجه رسیدگی‌ها باید مستند، ‌مستدل و یقین‌آور باشد.

بدری در ادامه با اشاره به اهمیت وجود بانک اطلاعات هویت ژنتیکی در کشور تصریح کرد: متاسفانه بانک هویت در کشور ما هنوز فعال نشده است، در حالی که با وجود چینن بانکی کار تشخیص هویت و حتی کشف جرم و شناسایی مجرمان تسهیل می شود.

رییس کل دادگستری استان همچنین به لزوم تعامل پزشکان قانون و قضات اشاره کرد و گفت: تعامل این دو قشر موجب انتقال تجربیات و در نتیجه عملکرد بهتر هر دو گروه در رسیدگی به پرونده‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات سازمان پزشکی قانونی کشور و تعطیلی برخی مراکز آن به دلیل کمبود نیرو، یادآور شد: پزشکان باید برای کار در پزشکی قانونی انگیزه لازم را داشته باشند، به همین دلیل پیشنهاد می کنم سازمان برای پزشکان خود حقوقی معادل اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در نظر بگیرد و این مهم را پیگیری و به تصویب برساند؛ چرا که سازمان برای حفظ وضعیت موجود و تقویت مراکز باید انگیزه خدمت را در سازمان تقویت کند.

منبع : ایسنا